onsdag den 12. oktober 2011

Californiske highlights: Et lynhurtigt overblik

Her til morgen fik jeg en mail fra en dansk læser, som er bosiddende i San Francisco. Han er også vinnørd og spurgte, hvilke steder jeg synes, han skal besøge, mens han er her. Her er et lille udsnit af mit svar - som selvfølgelig blev alen langt. Det er den risiko, man løber, når man beder mig udbrede mig om californisk vin. Nedenstående giver imidlertid et nemt, hurtigt overblik over gode wineries og regioner, som er et besøg værd. På lidt længere sigt vil jeg lave nogle mere udførlige mini-guides med billeder og det hele i stil med denne, men for andre områder:

Lyn-overblik over highlights i det californiske vinland:

Mine Sonoma-favoritter:
Rochioli: En af de første seriøse Pinot-producenter i området. Deres 2009 Estate Russian River Valley Pinot Noir er en af årgangs bedste. Tasting room'et på West Side Road er simpelt men super hyggeligt med picnic terrasse, hvor du kan indtage din madpakke og udsigten over vinmarkerne.

Williams Selyem: Du skal være på deres medlemsliste for at besøge dem, men de producerer et stort udvalg af Pinot'er, som svinger fra medium til stor fylde, men altid med lækre skovbærnoter.

DuMOL: Har ikke noget tasting room, men deres vine er topklasse - både Syrah og Pinot. Det er store basser, men de er stadig elegante og velbalancerede.

Lynmar Estate: Smukke omgivelser, lækkert tasting room og super god Pinot og Syrah - begge i den mørke, koncentrerede, fyldige stil.

Merry Edwards: Super Pinot og legendarisk Sauvignon Blanc - sidstnævnte i den halvsøde ende, som jeg i en blindtest helt sikkert ville forveksle med en Gewürtz. Hyggeligt lille tasting room.

Hartford Family Winery: Ligger smukt i Forrestville og laver fantastisk Pinot under navnet Hartford Court.

Mine Napa-favoritter

Stag's Leap Wine Cellars
: Legendarisk Cab-producent og en af de bedste, jeg har smagt.

Alpha Omega: Nyere producent, men de laver virkelig god Cab, som er velbalanceret og 'stram' sammenlignet med mange andre Napa Cabs.

Schramsberg: En af de bedste sparkling producenter i CA. Bestil rundtur og tasting i god tid - det er det hele værd.

Domaine Carneros: Også topklasse sparkling wine. Ligger i Carneros lidt syd for Napa. Et meget fancy 'fransk' slot.

Darioush: Super lækker Cab, Chard og Viognier. Sjove omgivelser i det luksuriøse persiske tempel.

- og så er der jo alle giganterne, som man næsten bør opleve: Mondavi, Rubicon, Beringer, Freemark Abbey, Beaullieu Vineyard osv.

Områder, som ligger mere end en dagstur væk fra San Francisco:

- Jeg planlægger en snarlig tur sydpå for at udforske vinlandet omkring Santa Barbara og Paso Robles, så stay tuned på bloggen.

- For en lidt anderledes vinoplevelse er Sierra Foothills et besøg værd (overnat evt. i den historiske guldgraverby Nevada City).

- Og Anderson Valley i Mendocino County er super smuk og huser mange fine producenter, bl.a. Roederer Estate Anderson Valley (sparkling).

- Og endelig the True Sonoma Coast helt ude ved Highway 1 nord for Sonoma. Her er usigeligt smukt, og du finder bl.a. Hirsch, Cobb og Fort Ross Vineyards, som alle laver fine, spinkle, elegante Pinot'er, som tydeligvis har den burgundiske stil som forbillede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar