onsdag den 26. oktober 2011

Halloviiiiiiiiiiiiiin

Tak for græskarinspiration til Chokoladesansen
Halloween nærmer sig og er på rekordtid blevet min yndlingshøjtid her i USA. Jeg elsker lysene, farverne, kreativiteten og efterårs(u)hyggen. I år er jeg gået all-in med splatter cupcakes, græskarhoveder og selvfølgelig en dejlig, blodrød Hallo-vin.



Mens efterårsmørket sniger sig ind på os, virker det helt oplagt at vælge en lidt mørkere vin end mine ellers så højt skattede Pinot'er. Så vores Hallovin er en Petite Syrah fra en af de gamle Russian River-producenter, Foppiano. Flasken havde vi fået af gode Berkeley-venner, som er klubmedlemmer hos Foppiano og derfor havde fået signeret flasken af husets winemaker, Nathalie West. Meget fornemt!

Jeg har kun lidt erfaring med Petite Syrah, og de er ikke udelt positive. Men denne viste sig at være ret skøn med dejlige Pinot-agtige træk og så noget helt andet, som er lidt mere kantet, maskulint og rustikt.


Her kommer smagenoterne:
2008 Foppiano Vineyards Russian River Valley Estate Bottled Petite Syrah
Blækrød i glasset, tydelig sediment i flaskehalsen. Vidunderlig mørk frugtnæse a la klassisk Cali Pinot i næsen, altså noget i retning af sorte kirsebær, victoriablommer og måske solbær, jeg er ikke sikker. I munden adskiller den sig fra en klassisk Cali Pinot med mere solide tanniner, lidt mindre syrlig frugtighed og lidt mere sødme. Alkoholen kan også mærkes tydeligere som en lidt brændende fornemmelse i eftersmagen. Måske nok den bedste Petite Syrah, jeg er stødt på - den kan varmt anbefales, hvis din vej går forbi Foppiano lidt uden for Healdsburg i - you guessed it - Russian River Valley.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar