søndag den 2. oktober 2011

Hvad siger du? Siduri!

Der er så meget vin og så lidt tid. Et af verdens helt store dilemmaer. Jeg har imidlertid sat mig for, at angribe det på den mest oplagte og konstruktive måde - nemlig ved at besøge flest mulige vinerier og smage på deres varer så ofte som muligt i de godt og vel fire måneder, vi har tilbage her i Californien.
'Der må være en blonde!'
Siduri-folkene måtte tilføje en diskret bølge og fjerne brystvorterne på den babylonske vingudinde Siduri, før etiketten kunne godkendes af de amerikanske myndigheder.
Som led i denne mission lagde vi for nogle dage siden vejen forbi vineriet Siduri, som holder til i en lagerhal i byen Santa Rosa i Sonoma County. Selvom tasting room-oplevelsen i garagen ikke er blandt de meste sindsoprivende, så er vineriet alligevel interessant af flere grunde:

Siduri er det vineri i Californien, som producerer flest forskellige Pinot Noir-vine. Både enkeltmarks- og appelationvine fra Oregon, Sonoma County og Sonoma Coast i nord til Santa Lucia Highlands og Santa Rita Hills i syd. Siduri er desuden et af de vinerier, som Wine Spectator fremhæver i det seneste september-nummer, hvor temaet er den historisk gode 2009 Pinot Noir-årgang i Californien. Og sidst men ikke mindst er vinene prissat meget rimeligt, så hvis man ellers når at stille sig i køen, inden de er udsolgt, så kan man købe rigtig fine vine fra $30-55.

Vi smagte på vine fra både 2008 og 2009, og jeg må desværre sige, at jeg fandt kvaliteten lidt for svingende. I den gode ende lå 2009-udgaven enkeltmarksvinen 'Rosella' fra Santa Lucia Highlands. Den havde en god, medium fylde, friske skovbær-noter og et krydret strejf, som jeg efterhånden må konstatere er typisk for vinene fra dette område. I like!

I den mindre heldige ende lå 2009-udgaven af Chahelem Moutains-pinot'en fra Oregon. Den var alt for spinkel for mine smagsløg og mindede mig om vin blandet op med vand. Ikke så underligt, for jeg har sidenhen læst mig til, at Siduri-folkene havde problemer med at holde udbyttet per acre nede i 2009, selvom de havde beskåret klaserne, så der kun var en tilbage per stok. Det betød store drue-bær, der har alt for meget væde i forhold til skind, som giver kraft og struktur til vinen. Derfor måtte winemakeren ty til saignee-metoden, hvor man tapper juice fra, efter at druerne er blevet knust, så forholdet mellem juice og skind kommer i bedre balance. Men resultatet var desværre stadig en vin, som Siduri-folkene skulle have undladt at markedsføre, for den skæmmer altså deres ellers gode navn og rygte.
Ikke verdens mest charmerende tasting room, men det betyder mindre, når vinen er god.
Alt i alt er Siduri et rigtig spændende bekendtskab, som dog langt fra slår mine favoritter af pinden. Modsat Wine Spectator har ikke super svært ved at få armene ned over Siduri, men hvis man tager prisniveauet med i regnestykket, så leverer de bestemt et godt og relevant produkt. Jeg kan især anbefale Siduri 2009 Rosella's Vineyard Santa Lucia Highlands Pinot Noir og Siduri 2009 Santa Rita Hills Pinot Noir, der begge er velbalancerede med medium fylde, godt med syre, peber, asian spice og mørke frugtnoter (blåbær/brombær for Rosella'en og kirsebær/blomme for Santa Rita Hills-vinen).

Siduri forhandles mig bekendt ikke i Danmark, men prøv evt. Fess Parker's Santa Barbara County Pinot Noir, hvis du gerne vil prøve den lidt mørke, krydrede stil fra disse sydlige himmelstrøg. Den forhandles af H. J. Hansen Vin. Eller prøv La Crema Sonoma Coast Pinot Noir, som forhandles af worldofwine.dk. De ligger begge i nogenlunde samme pris- og kvalitetsniveau som Siduri og kan erhverves i Danmark for en 200-mand.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar