tirsdag den 11. oktober 2011

Nye højder

Vi tilbragte weekenden i Yosemite Valley i fantastisk efterårsvejr og endnu mere fantastiske omgivelser. Klippevægge med et lodret fald på en kilometer, gyldne og glimtende vandfald, ærefrygtvækkende bjergmassiver, buldrende floder og majestætiske skove.



Det eneste, der manglede, var et godt glas vin. Jeg havde faktisk pakket en pinot i tasken, men læste så, at alle dufte (selv fra toiletgrej) tiltrækker bjørne, og det er mindre spændende, når man bor i en telthytte. Så hellere undvære rødvinen, trods alt.



Et enkelt glas blev det dog til, da vi spiste 'fint' (dvs. med kniv og gaffel) på Mountain Room ved Yosemite Lodge. Jeg fik et glas 2008 Wild Horse Central Coast Pinot Noir - en billig sag af en slags, der hurtigt går i glemmebogen, så der ikke grund til at spilde alt for mange ord på den. Men i situationen gik den an, for jeg var træt og glad efter en enestående smuk (og temmelig strabadserende) vandretur til det spektakulære Vernal Fall. Jeg tror, at stort set hvad som helst ville være gledet ned den aften.

2008 Wild Horse Central Coast Pinot Noir
Lidt for meget lidt for billig eg, tror jeg. I hvert fald var næsen aggressivt oaket og slog næsten over i permanentvæske - de af jer, der var unge i starten af 90'erne, ved, hvad jeg taler om. Men det dampede heldigvis lidt af og afslørede pæne frugtnoter præget af brombær og røde kirsebær. Lidt spids i munden og uden rigtig at hænge sammen og forene delene. Retfærdigvis skal det siges, vi drak vinen af tykke standardglas, som var fyldt godt op, så det ikke var plads til megen slyngning og snifning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar