tirsdag den 18. oktober 2011

Svedig vin

Jeg har sagt det før, men det kan ikke siges ofte nok. Efteråret er den skønneste årstid i Bay Area med temperaturer i midt-tyverne, smukke farver, fantastisk lys og solnedgange. Nogle dage sniger temperaturen sig op over de 30 grader, og det kalder jo på kølig, læskende hvidvin, som sveder i flasken, så snart den er taget ud af køleskabet.

J Vineyards sveder i varmen, men køler tørstige og trætte dansk-californiere efter en varm dag.
Når vores lejlighed er lummervarm efter en lang solskinsdag, og solen er på vej i havet bag Golden Gate, som vi kan skimte fra stuevinduet, så foretrækker jeg min vin køligere, end hvad forskrifterne ellers tilsiger. Det er nok ikke helt fair over for vinen, og derfor er en billig, letbenet sag også mit foretrukne valg ved sådanne lejligheder.

I går faldt valget derfor på J Vineyards 2010 Calfornia Pinot Gris, som står i $16 her i området. Den skulle vise sig at være citrusset og ret aromatisk på trods af den lave temperatur: Aroma af fersken og et strejf af pomerans. I munden tilføjes pink grape, som hænger ved i eftersmagen. Medium fylde, godt med frisk syre og en honningagtig sødme, som bringer vinen kanten af at være off dry.

Ikke nogen stor vin, men fin til prisen og anledningen. J Vineyards forhandles i Danmark af KK Wine.

Læs også om mit besøg hos J Vineyards i Russian River Valley her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar