tirsdag den 4. oktober 2011

Gammel kærlighed ruster ikke

Kender du det der med, at ens første store kærlighed altid vil have en plads i ens hjerte, selvom der løbet meget vand under broen siden da? Tænker du stadig med en lille tåre i øjenkrogen tilbage på den gang, du første gang kom i nærkontakt denne fantastiske krop, som var tilpas fyldig, blød og rund uden at være flabby og lasket? Og de delikate dufte, der sendte dig lige lukt i den syvende himmel, mens dine tænder løb i vand i forventning om at sætte læberne til denne skønhed?

Jep, sådan har jeg også, og min første store kærlighed hedder Rochioli til fornavn, Pinot Noir til efternavn og kommer fra Russian River Valley. Og uanset om jeg møder 2007-, 2008- eller 2009-modellen, så må jeg bare erkende, at jeg havde virkelig god smag, den gang jeg som grøn vinentusiast faldt pladask for denne perle, hvis ophav da også er en områdets fineste og ældste familier.
Det er her, min første store kærlighed kom til verden.

Forleden forkælede vi os selv med et gensyn med Rochioli 2009 Russian River Valley Pinot Noir, og den lever op til og overgår måske endda de tidligere årgange. Vidunderlig Pinot-næse med noter af hindbær og vilde skovbær, vanilje og lakrids. Medium til kraftig fylde, rund og blød uden at være anonym, skøn smagsprofil, hvor røde og sorte bær er i centrum og får selskab af stjerneanis og sort te. En fantastisk eftersmag, som bare bliver hængende, indtil du opdager den og bliver overvældet af den lækre fornemmelse af hindbær og hard candy, som vinen har efterladt.

Jeg er så glad for, at en hel kasse af slagsen står i KK Wine's lager og venter på at give os en blød landing, når vi vender hjem til Danmark om fire måneders tid. Skynd dig ind på kkwine.dk og bestil (mindst) en af slagsen. Det bliver bare ikke ret meget bedre, hvis du spørger mig! Den kan sagtens nydes nu, men burde også kunne holde de næste 5-6-7 år, siger eksperterne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar