torsdag den 20. oktober 2011

Tema om kvinder og vin: Det er jo det, kvinder vil have!

Det er efterhånden et velkendt faktum, at kvinder står for størstedelen af alle indkøbsbeslutninger i danske hjem og for den sags skyld også amerikanske. Faktisk foretages helt op til 80% af alle indkøb af kvinder. Det har vinbranchen også opdaget, og her i Staterne har det resulteret i mange kreative forsøg på at ramme kvinderne med 'feminin' markedsføring. De fleste forsøg rammer ikke bare skævt, men også langt uden for skiven. Her er nogle sjove eksempler:

Beringer White Lie
Kalorielet vin med etiket i tøsefarver og små feminine 'hvide løgne' på korkpropperne a la 'I got it on sale'. Så kan vi tøser blinke indforstået til hinanden, mens vi sipper billig slanke-Chardonnay. Er det ikke bare skide hyggeligt?

Little black dress

Alle ved, at kvinder altid har mode på hjernen. Derfor skal vi selvfølgelig også have en fashionabel vin og gode tips til at holde det optimale 'closet swap party' (whatever that is!). Og husk så: Responsible drinking is always in style.

Girly Girl Wine
Mød Kayla, hun elsker at rejse og er altid frisk på eventyr. Kayla er Girly Girl's Merlot. Eller måske er du mere til Chloe, naboens søde pige, som elsker et glas vin efter en lang shoppe-dag. Chloe er selvfølgelig Girly Girl's Pinot Gris. Og hvis ikke de søde piger får budskabet til at glide ned, så gør vi bare det hele lyserødt. Det virker altid på kvinder.


Mad Housewife

Der er 60'er-nostalgi på drengen - øh damen - med brandet Mad Housewife. Seriously, det her er et  direkte citat fra deres website: 'Wine should never intimidate, make you think too hard, or create a new line item in your budget'. Nej, Vorherre bevares! Stik mig hellere noget af den damevin!


Der er mange flere af samme skuffe - Virgin Vines, Two Wives, Working Girls og Gala Rouge for at nævne et par stykker.

Fælles for dem alle er, at de hverken tager kvinder eller vin alvorligt. Der er tale om billig discount-vin, og de forestillinger, reklamefolkene tilsyneladende har om kvinder, er i bedste fald fantasiløse. Jeg har ikke noget belæg for følgende påstand ud over, at jeg er kvinde og er glad for vin - men here goes:

Kvinder vil have god vin til en god pris. Og så skal markedsføringen ikke skrige 'damevin', men kort og klart forklare, hvad vinen smager af, hvad den passer til, og hvordan man med fordel kan servere den. Det tror jeg såmænd også, at mange mænd ville kunne se fornuften i. Se det var et helt gratis markedsføringsråd til den ganske danske vinbranche. Put that in your glass and drink it!

Se alle indlæg i serien om kvinder og vin

4 kommentarer:

  1. Jeg overvejer, om jeg skal være forarget over den komplet tåbelige og yderst simplificerede markedsføring, men jeg tror bare, jeg ryster på hovedet. Det er sært, at marketingsfolkene ikke har lært lektien fra dengang, hvor de blandt skulle sælge computere og computerspil til pigerne - hvor alt også blive tøze-lyserødt. I det hele taget virker det, som om lyserødt og tihi-sjov er den letteste måde at sælge ting til den ene halvdel af befolkningen - ifølge marketingsafdelingerne. Suk.

    SvarSlet
  2. Hej Piskeriset
    Tak fordi du kigger forbi min blog! Og ja, jeg er helt enig. Så vidt jeg kan vurdere, har de ikke engang specielt stor succes med 'damevinene', så det er utroligt, at de bliver ved. Jeg tror, at mange kvinder står af på for meget vinnørderi, men det betyder altså ikke, at man skal tale ned til os for at få os i tale!
    Bedste hilsener, Nanna

    SvarSlet
  3. De der Girly Girl-vine minder mig om vores ungdoms Date-parfumer - med Pamela og hvad de nu hed...

    Knus K.

    SvarSlet
  4. @K: Hehe, ja, så kan du bare vælge hende, du helst vil være :)

    SvarSlet