fredag den 13. januar 2012

B for Beringer og Bornholm


Jeg har tidligere omtalt den historiske og i dag gigantiske Napa-producent Beringer, som vi besøgte i sommer. De producerer et utal af vine i alle prisklasser og genrer - fra sød og billig blush-wine til tunge anmelderroste Cabernet-drenge i 200-300 dollarklassen. Et sted derimellem ligger husets Knights Valley Cabernet Sauvignon, som vi nu har nydt et par gange med stor fornøjelse.

Selvom Knights Valley ligger lige nord for Napa Valley og derfor teknisk set ikke er en del af Napa Valley-appellationen, så har denne vin mange af de samme fortrin, som man typisk forbinder med en Napa Cab: Masser af frugt, masser af fylde og en fed, fløjlsblød mundfornemmelse. Man skal være i humør til den slags, og den tilhørende mad skal kunne klare modspillet fra vinen - men så er det altså også rigtig godt.

Jeg ved godt, at det er en kliché, men for mig kalder denne vin på en seriøs, mør oksesteak. Meget gerne grillet af svigerfar-Mik, som er mit helt store grill-meister-forbillede - og helst på Bornholm i sommervejr efter en solrig dag med familien på Balka strand. Jeg tror, jeg tager et par flasker med til øen til sommer - så kan svigerfar sikkert lokkes til at folde sig ud ved grillen, mens svigermor-Lis og jeg klarer borddækning og tilbehør. Og så er resten op til vejrguderne.

Sommer på Bornholm er bestemt et af de rigtig store plusser ved at vende tilbage til Danmark.

Svoger-Ebbis i godt selskab i havestuen på Bornholm
Anyway, her kommer smagenoterne:
Beringer Knights Valley 2009 Cabernet Sauvignon
Smuk, mørk og dyb blækrød farve i glasset - for en Pinot-pige som undertegnede et sikkert varsel om, at der er helt andre og kraftigere boller på suppen denne gang. Stor frugtdrevet aroma uden de grønne urtede indslag, som man ofte finder i high end cabs. Denne gang er det især solbær og blomme og måske lidt sød pibetobak, der fanger min opmærksomhed. I munden giver tanninerne en lille smule bid, men mundfornemmelsen er stadig først og fremmest blød og behagelig på den chokoladeagtige måde. Igen ville man nok finde større og mere kantede tanniner i en high end cab (især i en så ung model), men den her er blød og drikkemoden lige nu.

Beringer Knights Valley Cab forhandles i Danmark af H.J. Hansen til 189 kroner. Her i Cali slipper vi med $18.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar