fredag den 11. januar 2013

2012: Årets tilbagevendende glæder

Et nyt år er skudt ind, og jeg glæder mig til at skylle 2013 ned med rigelige mængder kvalitetsvin. Men først et tilbage blik på året, der gik, med en stribe highlights og et par hår i suppen - så stay tuned i de kommende dage og tjek tidligere highlights her. Denne gang er turen kommet til årets tilbagevendende glæder:

Der er de vine, jeg altid vender tilbage til, fordi de hver gang bekræfter, de stadig er mine favoritter. Jeg taler selvfølgelig om de californiske Pinot'er som bare leverer hver gang. Selvsagt et tårnhøjt topniveau, men selv hverdags-Pinoterne fryder gang på gang. Årets vel nok største Cali Pinot-oplevelse var enkeltmarksvinen Sweetwater fra Rochioli, der i 2009 udgaven er inkarnationen af alt det, jeg elsker ved californisk Pinot: røde og sorte skovbær, krydrede undertoner, lækker struktur og elegant dybde og tyndge. Dét er smagen af Californien, og jeg får aldrig nok. Blandt mine favoritter i kategorien er:

Rochioli, Williams Selyem, DuMol, Rivers-Marie, Brewer Clifton og Paul Lato forhandles af KK Wine til mellem ca. 250 og 1500 kroner.
L'Angevin, der forhandles af California Wine til 260 kroner
Cazar, der forhandles af American Wine til 125 kroner


Ingen kommentarer:

Send en kommentar