mandag den 5. december 2011

Strandet

Jeg er strandet i København. Det er en lang og for at sige det på godt jysk TRÆLS historie, som ikke fortjener at blive fortalt igen. Det korte af det lange er, at jeg savner min Lars, mine katte, mit Californien, sol og 20 grader - og selvfølgelig alle mine skattebasser i vinskabet.

Jeg vender hjem til Californien en gang i næste uge, om alt går vel, (knock on wood, spyt over højre skulder, tis over kors, kryds fingre, bed Fadervor), og i mellemtiden har jeg heldigvis selskab af dejlige venner og familiemedlemmer. Jeg bor under luksuriøse forhold hos min søster, som nusser om mig og lægger øre til mine frustrationer. Og min gode veninde Helle er oven i købet en lige så stor vinentusiast som jeg, så vi nyder chancen for at nørde igennem og ikke mindst nyde nogle skønne flasker, som hun har udvalgt fra hylderne på sin arbejdsplads, Laudrup Vin og Gastronomi.

Og det er virkelig godt at have sådan en well connected veninde i baghånden, når man er i Danmark, for hvor er udvalget dog trist, når man frekventerer danske supermarkeder. Og ligefrem dybt tragisk bliver det, når man ser på det sørgelige udvalg af californiske vine på supermarkedhylderne - det kan de næsten ikke være bekendt. Jeg græmmes lidt på vegne af den californiske vinbranche og håber, at flere forbrugere finder frem til de mange entusiastiske små importører, som tager mere interessante vine hjem fra det vilde vesten.

Men der er selvfølgelig opmuntrende undtagelser i supermarkederne, og jeg er stødt på to af dem:
Selaks 2010 Marlborough Sauvignon Blanc fra New Zealand til en 50'er i Netto/Føtex er super god value for money, hvis du spørger mig. En ret klassisk en af slagsen med masser af 'grønne' noter (pyrazine - minder mig lidt om tomatstilk), hvide blomster i næsen og et strejf af tropiske frugter. Frisk, sprød, aromatisk og tør. I like!

En anden undtagelse er Salentein 2010 Valle Uco Mendoza Reserve Pinot Noir fra Argentina. Mørk frugtnæse, et strejf af lakridste og tørrede blomster, rund og behagelig, medium fylde og en god syrlighed. Det er måske ikke stor vinkunst, men fin kvalitet til de 70-80 kroner, de tager for den Føtex.

Men det ville jo ikke gå uden rigtig, rigtig god vin, og det har Helle leveret i flere omgange. Hun er også glad for vine fra New Zealand, og forleden lod jeg mig forkæle med to rigtig lækre Chardonnay'er fra det grønne tågeland, nærmere bestemt Pencarrow Estate 2009 Martinborough Chardonnay og Te Mata Estate 2009 Woodthorpe Vineyard Hawke's Bay Chardonnay.

De to vine skulle vise sig at være ret forskellige, selvom slægtskabet i form af elegant citrus og super velproduceret sprød renhed bestemt er til at få øje på. Men et mere markant indslag af egefade i Pencarrow'en gjorde den til en lidt rundere, fyldigere, mere vaniljet og lidt mere toasty oplevelse end den lettere, strammere og super stilrene Woodthorpe. Begge er særdeles anbefalingsværdige og gik fint til lette spanske tapas, kylling og pasta med citron og marscapone. Den slags og Helles dejlige selskab hjælper bestemt på hjemve.

Trænger du også til god trøste-vin, så finder du disse lamsebamser hos Laudrup Vin og Gastronomi (Helle har hvisket i mit øre, at Pencarrow '09-eren er udsolgt, men de har masser af 2010-udgaven på lager).

7 kommentarer:

  1. Nyder at nyde med på sidelinien :-)

    SvarSlet
  2. Hej Nanna

    Hvor irriterende at du sådan er strandet her i det danske. Det undrede mig også at der pludselig var så stille på bloggen. Men godt du er tilbage, og skønt at der er folk omkring dig til at trøste dig med vin ;)

    God tur hjem når det lykkes for dig.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  3. Tak Jesper, ja der har været alt for stille på min blog, men det modvirker faktisk min hjemve lidt at være i gang igen. Og heldigvis har jeg også en masse, jeg skal have læst op på på din blog i de kommende dage - du har haft travlt, kan jeg se. Vil glæde mig til at indhente det forsømte.
    Bedste hilsener, Nanna

    SvarSlet
  4. Tak for vintip. Chardonnay er jo skønt, men jeg drikker egentlig mere Riesling. Jeg har dog ikke smagt mange fra New Zealand, så det må jeg hellere prøve. Jeg er i øvrigt så enig med dig om Selaks, den er for vild til prisen :)

    Julehygge til
    Simon

    SvarSlet
  5. Hej Simon
    Ja, Selaks holder max, og du skulle prøve de to chard'er ved lejlighed. Holmgaard og hans med-panelister i Smag & Behag var ret begejstrede for Pencarrow'en som en lidt 'fed' efterårsvin.
    Også god julehygge til dig og dine. Har du fået julevinene i hus?
    Nanna

    SvarSlet
  6. Hej Nanna
    Jeg er stadig lidt i tvivl, men det bliver nok noget fransk. En en Chateauneuf du Pape Vieilles Vignes fra Tardieu-Laurent eller en Bourgogne fra Domaine des Varoilles. Jeg har også tænkt mig at forsøge med champagne til den fede mad :)

    God jul

    SvarSlet