onsdag den 7. december 2011

Long and winy road

Der er stadig lang vej igen, før jeg har smagt mig igennem det fine udbud af californisk Pinot Noir. Jeg blev mindet om denne  lykkelige omstændighed, da jeg i går læste Jon Bonnés top 25 over californisk og oregonsk Pinot Noir frigivet i år. Jon Bonné er San Francisco Chronicle's vinanmelder, og han er højt respekteret blandt sine kollegaer og i resten af vinbranchen - så der bliver lyttet, når han ytrer sig.

Og det var med stor forundring iblandet glæde, at jeg måtte konstatere, at jeg ikke har smagt en eneste af de 25 vine på Mr. Bonné's liste. Jeg kender måske halvdelen af producenterne af navn og omdømme, og den anden halvdel har jeg aldrig hørt om før. Her gik jeg og troede, at jeg efterhånden var rimelig velbevandret i Cali Pinot - en opfattelse, jeg i øvrigt følte mig bekræftet i, da Wine Spectator sendte deres Pinot Special på gaden for et par måneder siden, og hvor mange af mine favoritter og gamle kendinge figurerede på listen.

Men der var ikke en eneste Williams Selyem, DuMol, Rochioli, Lynmar, Hartford, Emeritus, Mueller, Merry Edwards eller andre af mine favoritter på Jon Bonnés liste. Faktisk havde kun en enkelt Russian River Pinot fundet nåde for Bonnés kræsne smagsløg - og det fra en producent, jeg heller aldrig før har hørt om. Til gengæld er der på listen en hel masse fra Sonoma Coast, en håndfuld Santa Lucia Highlands og Santa Maria Pinot'er, et par Alexander Valley'er og så et par stykker fra Dundee Hills i Oregon.

Jon Bonné hylder de seneste års tendens til at skabe mere spinkle 'Burgundian' Pinot'er, som man især finder helt ude ved den nordlige stillehavskyst i  Sonoma Coast-appellationen. Her residerer blandt andet Hirsch og Cobb, som jeg tidligere har omtalt, og førstnævnte er en af mine favoritter, hvis jeg har lyst til en lidt lysere, friskere, spinklere Pinot - uden at den bliver rigtig stram i betrækket.

Og jeg har for længst indset, at der i Santa Lucia Highlands og de kystnære områder i Santa Barbara County-appellationen ligger meget uopdaget land, som skal opdages og indtages, så snart jeg vender hjem til Californien. Så jeg tilgiver Jon Bonné for, at han ikke ser lyset i mine Russian River-darlings og takker for inspirationen til den kommende tids Pinot-udforskning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar