tirsdag den 1. november 2011

Bob Cabral er Wine Enthusiast's Winemaker of the Year 2011

Bob Cabral, der er manden bag Williams Selyems vinøse succes siden 1998, er netop blevet kåret som Winemaker of the Year 2011 af publikationen Wine Enthusiast. Williams Selyem er en af mine absolutte favoritter, når det kommer til californisk Pinot Noir, og vineriets betydning for udbredelsen af denne druesort i  Russian River Valley og resten af Californien er enorm. Jeg har tidligere skrevet om husets historie og betydning her.

Egentlig er det mest overraskende, at det ikke er sket før, for Wine Enthusiast er den publikation, der er absolut mest rundhåndet med topscorerne til vineriet. Magasinets californiske anmelder, Steve Heimoff (som faste læsere vil vide også er en af de bloggere, jeg læser dagligt) har alene siden 2006 tildelt huset 6 x 97 point, 3 x 98 point og et enkelt 100-tal. Og han mangler endda, så vidt jeg kan se, at offentliggøre sine ratings for seneste 2009-release, som skulle være en af de allerbedste i Cabrals historie.

Jeg ved ikke, hvor meget man skal lægge i en titel som 'Winemaker of the Year', for det må efter min bedste overbevisning være umuligt ikke at overse andre fantastiske winemakers, som har også har fortjent titlen. Men sikkert er det, at Bob Cabral laver ritti' ritti' god vin, og han udmærker sig i mine øjne ved at holde et konsistent højt niveau årgang efter årgang samtidig med, at Williams Selyem har øget produktionen betragteligt. Og så er jeg bare vild med hans overskæg - det er god stodder-stil.


Bob Cabral fortæller om sine fremstillingsteknikker. NB: Nerd alarm!

Priserne på Williams Selyems vine er faktisk nogenlunde moderate for os heldige kartofler, der befinder os på husets mailingliste og derfor kan springe forhandlerleddet over. De ligger fra $45-100, og det er altså ikke dyrt, når man tænker på, hvad top-cabs fra Napa Valley kan stå i, for slet ikke at nævne topvine fra Bordeaux og Bourgogne. Hos Williams Selyem betaler alle samme pris - uanset om du er slutbruger, restauratør eller forhandler. Derfor bliver priserne også noget højere, hvis du er nødt  til købe vine hos den danske importør, KKWine, hvor prisen på Pinot'erne starter ved 780 kr. Det er mange penge, og det gør ondt på mig at sige det, men vinene er hver en krone værd.

Jeg selv vil glæde mig ekstra meget til at hente min allokation af Williams Selyems 2009 efterårs-release. Vineriet holder i den kommende weekend en stor pick up-event, hvor mailingliste-medlemmer fra nær og fjern kommer og henter deres forråd, får lov at smage på ældre årgange og i det hele taget svælge i kultdyrkelsen. Det kommer I til at høre mere om.

Du kan i også se et fint indslag om Bob Cabral og Williams Selyem fra en af Bay Areas lokale tv-stationer her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar