torsdag den 31. marts 2011

Vinverdenens drengerøv nummer 1 sadler om

Gary Vaynerchuck er navnet på den mand, som i de senere år vel nok har gjort mest for at forny måden vi kommunikerer om vin. For fem år siden startede han Wine Library TV, hvor han i sit ''Thundershow' underholder og anmelder vin i turbotempo, taler med vinmagere, kendisser og eksperter. Stilen er uortodoks med håndholdt kamera, improviserede omgivelser, Jets-hjelm som spyttespand og skæve emner som 'Vin matchet med morgenmadsprodukter'.

Blandt de mest legendariske episoder er hans interview med den sindssyge 'Mad Money'-vært Jim Cramer og NHL-stjernen Wayne Gretzky. Personligt er et af mine favoritafsnit hans interview med den højt estimerede britiske vinekspert Jancis Robinson, som  på mange måder er Garys modstykke med stiff upperlip, præference for europæisk vin og saglig, seriøs formidling. Men Jancis er stor i vinens verden, og hun ved, hvad hun taler om, Garys respekt blandet med en barnlig lyst til at udfordre hende lidt er super underholdende. I afsnittet nedenfor anmelder han vin i minibaren på et hotel i Nashville, Tennessee - optaget i bedste dogme-stil med håndholdt mobilkamera.



Wine Library TV er blevet en kæmpe succes med en stor fanskare, som debatterer lystigt i det tilknyttede forum og deltager i events rund om i landet. Mange taler om om Gary Vaynerchuck som en ny magtfaktor i vinverdenen, og han har virkelig givet de ellers så magtfulde medier Robert Parkers Wine Advocate og Winespectator noget at tænke over. De virker ærlig talt også som nogle gamle dinosaurer i sammenligning med Vaynerchucks speedede stil og hans evne til at ridde med på den sociale mediebølge.

Forleden løb afsnit nummer 1000 over computerskærmen, og her annoncerede Gary, at Wine Library TV lukker ned og bliver afløst af The Daily Grape. Stilen i de daglige videoer på Daily Grape er den samme - heldigvis - men nu kan du også downloade apps og mod en beskeden sum ($3.99 om måneden) abonnere på hans udvidede nyhedsbrev, som giver adgang til gode vintilbud og eksklusivt indhold. Mon ikke den gode Vaynerchuck har ønsket at finde en model, hvor han kunne tjene penge på sin succes i de sociale medier. Ikke den nemmeste nød at knække, for de fleste forventer at få indholdet serveret gratis - lige som her på bloggen, kære læser. Indtil videre er jeg da også bare gratist på The Daily Grape - men check det ud, næste gang du sidder på arbejdet og ikke kan tage dig sammen til at lave noget :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar