torsdag den 31. marts 2011

Velkommen til Det Vilde Vesten

Californiens vinland har mere at byde på, end de fleste danskere ved. Det er ikke så underligt, for de 'gamle' vinproducerende lande i Europa har haft mange års forspring til at gøre indtryk på danske vinelskere. De første vinerier i Californien blev grundlagt i midten af 1800-tallet - mange af dem i den  legendariske Napa Valley. Det var i den dengang, hvor 'det vilde vesten' stadig var vildt, og guldfeberen var på sit højeste.

Men det store gennembrud for den californiske vinindustri kom først med 'The Paris Wine Tasting' i 1976, hvor dengang ukendte californiske vine slog franske kultvine ved en blindsmagning, hvor dommerne vel at mærke var franske eksperter og topproducenter. Herefter tog udviklingen virkelig fart, og i dag er USA verden fjerde største vinproducent, hvoraf Californien står for ca. 90% af produktionen. Men hvad der er vigtigere er, at Californien i dag producerer vin, som kan måle sig med den bedste i verden. Fra Napa Valleys fyldige Cabernet Sauvignon, til Sonoma Countys elegante Pinot Noir og Central Coasts krydrede Rhone-blandinger. Eventyret er kun lige begyndt!

I dag tiltrækker det californiske vinland mere end 20 milioner turister om året - hvilket eftersigende skulle gøre vinindustrien til Californiens næststørste turistattraktion - kun overgået af Disneyland. Nogen rynker på næsen af 'tivoliseringen' af vinkulturen - personligt synes jeg det er en forfriskende tilgang til et fænomen, som ellers er forbundet med snobberi og skræmmer de fleste begyndere væk. Jeg glæder mig til at dele min entusiasme, erfaringer og viden med dig, kære læser, efterhånden som jeg får drukket mig igennem de mange glæder i det Californiske vinlandt. Tak fordi, du læser med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar