søndag den 26. august 2012

En berømt hemmelighed

Ja, jeg har fået en ny sjov foto-app. Men bare rolig. Det er nok en forbipasserende dille.
DuMOL er vel nok en af de mest hemmelige berømte producenter af Pinot og Chard  i Californien. Du kan ikke besøge vineriet, huset ejer ingen vinmarker selv, og du skal kende nogen, der kender nogen, hvis du vil have fat i deres sjældne blends. Medmindre selvfølgelig du har stået på ventelisten årevis, eller bor i Danmark og har opdaget, at KK Wine har et rigtig fint udvalg af de ædle dråber.

Hvad der til gengæld ikke er en stor hemmelighed, er, at jeg er ret vild med DuMOL. Og ikke kun deres silkebløde, lækre, mørke, fyldige Pinoter, men også deres friske og alligevel cremede, toasty, citruslækre Chardonnay'er. Californisk Chardonnay bliver ikke meget bedre i mine øjne.

Derfor var forventningerne også høje, da vi for nogle uger siden åbnede en flaske 2008 DuMOL 'lia' Russian River Valley Viognier. Viognier på Californisk kendetegnes som regel af en fantastisk blomsterpræget aroma a la tysk Gewürztraminer, men fremstår stør, frisk og citrusset i munden med undertoner af fjernøstlige krydderier. Ret lækkert, hvis du spørger mig.

DuMOLs Viognier skriver sig ind blandt de vel 3-5 bedste californiske Viognier'er, jeg har haft glæden af at stifte bekendtskab med, bl.a. Albans Viognier fra Central Coast og Darioush' Napa Valley Viognier. Her kommer smagenoterne:

2008 DuMOL 'lia' Russian River Valley Viognier
Karakterfuld næse med noter af kaprifolie, abrikos, moden fersken og nektarin. Et strejf af vanilie og æbletobak. I munden er vinen tør og frisk, og noterne af stenfrugt og citrus går igen. Det, jeg virkelig holder af ved en Viognier som denne er, at næsen skaber forventninger om en sød moscato-agtig vin, men man overraskes af en super frisk, fyldig, men velbalanceret, tør og kompleks profil.

Denne skattebasse står i 340 kroner hos KK Wine.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar