lørdag den 13. august 2011

Kærlighedsvin

Fotograf: Ida Wang, idawang.dk
Min elskede Lars og jeg har 2-års bryllupsdag på mandag - og det fejrer vi med min dejlige svigerfamilie på hans fødeø Bornholm. Flyet mod Danmark letter om 7 timer, så jeg har endnu et par timer til at beslutte mig for, hvilken skattebasse fra vinskabet der skal have æren af en tur over atlanten og nydes i overmorgen. Her er kandidaterne:

DuMOL 2008 Russian River Valley Pinot Noir

Rig, fyldig, intens, mørk pinot med en forførende aroma og helt fantastisk blød mouth feel. En af de tunge drenge i klassen, men stadig elegant og i super balance. Smagen leder tankerne i retning af blåbær, brombær og krydderurter som salvie, anis og lavendel. This is good stuff!

DuMOL 2008 Russian River Valley Syrah

Syrah er the next big thing i  Californien, hævder de fleste eksperter. Og spørger du mig, ville det være helt velfortjent. Når californisk Syrah er bedst, er den stor, fyldig, præget af mørke frugter og bær, og tørrede krydderier som peber, nellike, anis, allehånde, strejf af tørrede blomster, kalk, kridt og skiffer (Jeg må indrømme, at jeg ikke aner, hvordan kalk, kridt og skiffer smager, men på en eller anden måde giver associationen til mineralske smagskomponenter som disse mening for mig - men man skal nok tænke lidt abstrakt for at få det til at hænge sammen). Mange sværger til Syrah fra det sydlige Paso Robles, som måske er dem, der kommer tættest på stilen fra det sydlige Rhone. Men Syrah'erne fra de nordligere køligere himmelstrøg har også en dedikeret fanskare. DuMOL's Russian River Syrah skulle være blandt de bedste af slagsen. Jeg har ikke smagt den endnu, men har et par eksemplarer liggende i skabet - og en bryllupsdag ville jo være en helt oplagt anledning til at stifte bekendtskab med en af dem.

Williams Selyem 2009 Russian River Valley Westside Road Neighbors Pinot Noir

En gammel, kær kending - dog ikke denne specifikke blend fra de fineste vinmarker omkring Westside Road i hjertet af Russian River Valley, hvor også Williams Selyem har til huse. Vi elsker Williams Selyem, vi elsker Westside Road, vi elsker Pinot Noir, Vi elsker 2009-årgangen (i øvrigt det år vi blev gift) Al den kærlighed er meget passende på en bryllupsdag. Det kan ikke gå galt.

But what to choose! Jeg er vist nødt til lige at veje kufferterne igen og se, om vi kan klemme en ekstra flaske ind mellem sokkerne og underdrengene :)

Btw: Trænger du også  til kærlighedsvin midt i den danske sommer, som, efter hvad jeg har læst mig til, er både kold og våd, så kan du få fingrene i ovennævnte pragteksemplarer hos KK Wine.           

Ingen kommentarer:

Send en kommentar