Der er sket et dramatisk skred i vinmedieverdenens magtbalance. Folk lytter ikke længere til Robert Parker eller Wine Spectator, men går til sociale medier som vinblogs, Facebook, Twitter og CellarTracker, når de søger råd og viden om vin. Det betyder, at vinindustrien - fra producenter til importører og forhandlere - bør orientere sig mod en ny virkelighed, hvor mediebudgetterne er bedre investeret i overvågning og interaktion med sociale medier end i dyrt betalte annoncer i de traditionelle medier.
Denne påstand blev for nylig fremført af David White - et stjerneskud på den amerikanske vinblogger-himmel - da han var inviteret til at være hovedtaler på den nyligt afholdte 37th Nederburg Wineauction i Sydafrika. Nu er det ikke en sensation i sig selv, at en blogger lægger de traditionelle medier i graven, og jeg tror, man gør klogt i ikke at afskrive Big Bob, Ms. Robinson et al. endnu. Men David White havde alligevel en god pointe, som peger på en bemærkelsesværdig tendens:
'I want to begin by talking about the most prolific wine critic in the world. She reviews 1700 wines per day, diligently recording tasting notes for every single one — and scoring all of them on the 100-point scale. She’s not as well known as Robert Parker, but she reviews more wines in six days than Robert Parker does in an entire year. And her website is much more popular than Parker’s newsletter, The Wine Advocate. At Parker’s peak, he had about 50,000 subscribers. An estimated 500,000 people visit our prolific critic’s website each month. And they visit her site over and over again. In fact, her site records about one million page views every single day. Stumped? That critic is you, it’s me, it’s all of us. The website that houses all of these reviews is CellarTracker.com.'
I mine øjne er det mest interessante ved dette eksempel sådan set ikke selve medieplatformen, men det forhold, at forbrugere tilsyneladende i højere og højere grad opsøger lægmandsvurderinger frem for ekspertbedømmelser. Det gælder ikke bare i vinens verden, men inden for snart sagt hvad som helst ved hjælp af sites som Yelp.com, hvor alt fra din lokale hundefrisør, over kommunekontoret til gourmetrestauranten bliver anmeldt af almindelige forbrugere som dig og mig.
Interview med David White om sociale mediers indflydelse på vinverdenen.
Jeg er ikke sikker på, at tendensen er slået helt så stærkt igennem i Danmark som her i USA, hvor Yelp-anmeldelser kan betyde 'make or break' for virksomheder og produkter, men der er ingen tvivl om, hvilken vej vinden blæser. I Danmark blev vinens svar på Facebook, Vinomemo.dk, lanceret for nogle år tilbage. Et fint initiativ (en slags udvidet CellarTracker, hvor der er lagt mere vægt på den sociale interaktion mellem brugerne og på et mere lækkert design). Sitet har vist aldrig rigtig fået luft under vingerne, og set i bagklogskabens lys, skulle folkene bag Vinomemo.dk måske hellere have udviklet en app til Facebook eller iPhone/Android og opsøgt brugerne der, hvor de allerede er, i stedet for at kæmpe for at trække dem ind i et helt nyt og isoleret forum.
Man kan diskutere fordele og ulemper ved brugen af lægmandsvurderinger som CellarTracker. På den ene side udgør de vel en slags demokratisering af retten til at definere god smag i vinens verden. De udgør en prisværdigt udfordring til parnassets monopolagtige status med alt, hvad det indebærer af 'parkerization', prisbobler og lemmingeeffekt. På den anden side er alle meninger vel ikke lige gyldige, for ikke alle har lige meget forstand på vin. Tillægger de fleste af os ikke mere værdi til en erfaren smagers vurdering end til en nybegynders? Jeg gør i hvert fald. Så måske er den største fordel ved lægmandsvurderinger, at de (i hvert fald for det meste) er uafhængige af økonomiske interesser og dermed mere troværdige.
Jeg hører ikke til blandt dem, der slår korsets tegn, når Parkers navn nævnes. Jeg mener, han har gjort meget for oplyse og skabe interesse for vin blandt almindelige mennesker. Men jeg er glad for, at der nu findes et alternativ til de etablerede medier, så jeg kan søge oplysning flere steder og ikke er afhængig af relativt få menneskers smagsløg. Og hvis trenden væk fra traditionelle medier til sociale medier er i vinindustriens interesse - og det tror jeg, den er - gør producenter, forhandlere med flere klogt i forholde sig til, hvad der foregår derude i den virtuelle, sociale vinverden og interagere med bloggere, Facebook-brugere, CellarTracker-brugere og så videre. Det skal de gøre, fordi de sociale medier når ud til et nyt og større publikum, som aldrig selv ville abonnere på Wine Spectator eller Robert Parkers nyhedsbrev, men som gerne vil høre, hvilken vin deres venner mener, de skal drikke i weekenden.
Du kan i øvrigt følge David White på hans blog terroirist.com og læse hans tale fra Nederburg-auktionen her.
Cheers & God weekend.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar