mandag den 13. juni 2011

Sneak peek på Hirsch 2009

I weekenden tilbragte vi en hyggelig aften sammen med Kennth Olsen fra KKWine, Henrik Poulsen, assistant winemaker for Alpha Omega Winery, og en lille håndfuld Hirsch 2009 Pinot'er, som endnu ikke er frigivet.

Jeg har tidligere skrevet om vores fantastiske besøg hos Hirsch, som ligger uden for lands lov og ret i den nordlige, kystnære ende af Sonoma County. Her har David Hirsch siden de tidlige 1980'ere dedikeret sig til at dyrke druer under nogle af de mest vanskelig forhold, man finder i Californien - såvel klimamæssigt som beliggenhedsmæssigt. Belønningen for strabadserne er elegante, interessante Pinot Noir vine (de laver også Chardonnay, men det er primært for Pinot'erne, de har fortjent deres gode omdømme).
Billeder fra vores ekspedition til Hirsch tidligere på året

Lars og Jasmine Hirsch
Svigerfar-Mik og tre af hans gode venner fra Hirsch
Både vinen og d'herrer var ualmindelig godt selskab, og det lykkedes mig at kradse et par smagenoter ned, selvom snakken gik livligt, og Henrik bød på super dejlig mad. Og lad det være sagt med det samme - det lover rigtig godt, og Kenneth kan roligt tage rigeligt hjem fra Hirsch, når de frigives til efteråret. 'East Ridge' var min favorit med sin fyldighed, vilde bær og krydrethed, men alle fire er særdeles anbefalelsesværdige. Nu er det nogle måneder siden, jeg smagte 2007-årgangen, men jeg husker den som lettere, spinklere og med mere markant syre. Jeg foretrækker nok den lidt mere 'gavmilde' stil, som 2009'erne tilbyder, så det var en glad Pinot-pige (og i øvrigt også en glad Pinot-Lars, der dog måtte holde sig lidt i skindet, da han var chauffør), der trillede hjem fra Henriks palads i Napa, efter Kenneth måtte overgive sig til sit jetlag.

Her kommer mine smagenoter:

Hirsch 2009 San Andreas Fault Pinot Noir
Fin næse med mørke skovbær, i munden medium-kraftig fylde, mørk frugt, ristet kaffe. Lækker, elegant og saftig vin.

Hirsch 2009 West Ridge Pinot Noir
De mørke skovbær går igen, men på tungen kommer også et strejf af lidt lysere bær, jordbær tror jeg nok. Fadpræg, som er tydeligt, men står i baggrunden for frugten, hvilket er, som det skal være med så fin frugt, hvis man spørger mig. Lidt friskere syre end ovenstående. Thumbs up - this is good stuff.

Hirsch 2009 East Ridge Pinot Noir

Forførende næse med hints af brombær og hindbær. I munden opsnappede jeg desuden et friskt rabarber-strejf og lidt flere spicy noter (anis, sort te), som gjorde vinen til aftenens favorit for mig. Medium-kraftig fylde, balanceret syre - jeg er solgt.

Hirsch 2009 Reserve Pinot Noir
Mørke bær går igen i næsen, men større fylde og kraftigere tanniner træder frem i munden og giver lidt mere bid. Hints af skovjordbær, rabarber, hvid peber. Dejlig vin, som hælder til den mørke, fyldige side.

Hirsch forhandles i Danmark af KKWine, og Kenneth overvejer i disse dage, hvilke han skal tage hjem fra 2009-årgangen. Jeg hepper på East Ridge!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar